[歌詞] EPIK HIGH 〈sleepless in __________〉全輯翻譯

EPIK HIGH 〈sleepless in __________〉

translated by thanatosfe


你睡不著嗎?
你會做惡夢嗎?
你失戀了嗎?
你覺得難過、憂鬱、沒有希望嗎?
你有懷念的人嗎?
曾幾何時那些令你快樂的事情,如今都變得沒有感覺?
你孤單嗎?

無論何時
都夜不成眠嗎?




1. SLEEPLESS
作詞:TABLO│作曲:TABLO│編曲:TABLO

Do you have trouble sleeping?
Do you have nightmares?
Are you heartbroken?
Do you feel down
depressed
hopeless?

Do you miss someone?
Do you find that things you once enjoyed no longer interest you?
Are you lonely?

Are you always
sleepless?

2. IN SEOUL Feat. 鮮于貞娥
作詞:TABLO, MITHRA JIN│作曲:TABLO, TUKUTZ│編曲:TUKUTZ

Yessir.

No king
no queen
no court jester.

朝那夜空禱告之後 誰會傾聽我
Nobody.
連神也撒手
在這摘下星星來販賣的城市之中
連喘氣的勇氣都沒有
一開口連舌頭都被搶走
夢想之類的東西 夢想之類的事情
做了也不會醒
till you rest in peace.
賭上性命獲得成功之後
nobody's sayin' cheese on their way to mo' chedda.
No answer.
仔細找找看 在這地圖上
活路如此狹窄 死路卻數也數不清
Feel like I'm back in the Map the Soul era.
Imma be awake forever.
I'm sleepless in Seoul.
Sleepless in Seoul.

I'm sleepless in Seoul.
又徹夜輾轉難眠
不安的想法與悔恨在我房裡匯集
那淒涼的月光 那月光就是我
那寂寥的星光 那星光就是我

這城市的紛亂奪走了平靜
這世界的憤怒 侵蝕我的雙眼與雙耳
不負責任的話語 不公平的惡性循環
僅僅只是助長熱情 卻放任所有不滿
在這只求自保的社會之中
沒有出口 徒留滿身的汗水
猜忌與嫉妒
無法承認的失誤
只顧著嫁禍他人 結黨營私 出賣彼此
每一扇開啟的窗戶 都充斥負面的故事
閉上眼是如此理所當然
肯定很害怕吧
連袖手旁觀的時間都沒有 就要你舉手投降
這喧囂的城市
令我無法入睡

I'm sleepless in Seoul
又徹夜輾轉難眠
不安的想法與悔恨在我房裡匯集
那淒涼的月光 那月光就是我
那寂寥的星光 那星光就是我

3. 酒如此甜美(LOVEDRUNK) Feat. CRUSH (TITLE)
作詞:TABLO, MITHRA JIN│作曲:TABLO, TUKUTZ│編曲:TUKUTZ


步履蹣跚的腳
天旋地轉的腦 正…
正在遺忘你

顫抖不已的胸口
跳個不停的心臟 正…
正在遺忘你

努力地
努力地

想遺忘你
像傻瓜一樣
一切都已經破敗

努力地
努力地

想遺忘你
像傻瓜一樣
I will never be okay

該如何才能將你…
或許在遺忘你之前 我就會先遺忘自己
月光冷冽
而酒卻格外甜美
這樣下去不行
我想將你遺忘

一切不該破敗至此
這副曾經專屬於你的身與心
這是為了新芽萌生的格式化
只是隨季節變換的蛻變
褪去你後 我變得赤裸
正盡力地穿上傷口
像是在酒裡加了別的酒
我在毒藥裡加進了別的毒藥
期待這樣能夠解原本的毒 很創新吧?
很創新 但so is love
這是讓我眼中的花徑不再滿是荊棘的方法
菸一根接著一根 當煙霧散去時 I'll wake up
我不斷向下墜落 當即將落地時 I'll wake up
將那些沒救的事物好好地哄睡 break up
讓你能化作幻影出現在我面前 Imma drink up
如此努力地
努力地
想遺忘你
像傻瓜一樣
一切都已經破敗

該如何才能將你…
或許在遺忘你之前 我就會先遺忘自己
月光冷冽
而酒卻格外甜美
這樣下去不行

我想將你遺忘
我想將你遺忘
像傻瓜一樣

步履蹣跚的腳
天旋地轉的腦 正…
正在遺忘你

已成了習慣嗎
每晚總用酒來消毒
那顆一旦癒合便又割劃淌血的心
喝到斷片才能入睡
醒來後便又倒帶重播那個結局 成了我的日常
那輪明月孤單地高掛首爾天空
我孤單守候這徒留黑暗的客廳
雖然將你留下的痕跡從家中抹去
但留戀卻仍在我手中無法放棄
該怎麼辦
斬斷這段比永遠更漫長的情份
似乎就只留下酒精
一杯酒令我落淚
隨即又像個瘋子般笑了起來
快將那毒藥斟滿這酒杯

我是如此努力地
努力地
想遺忘你
像傻瓜一樣
一切都已經破敗
該如何才能將你…

難以入睡
總想起你
離別如此苦澀
而酒是如此甜美
I've been tryin' to erase ya.
I've been tryin' to erase ya.
我是如此努力地
想遺忘你
努力地將你
將你遺忘
或許在遺忘你之前
我就會先遺忘自己
月光冷冽
而酒卻格外甜美
這樣下去不行
我想將你遺忘

步履蹣跚的腳
天旋地轉的腦 正…
正在遺忘你
顫抖不已的胸口
跳個不停的心臟 正…

4. 在凌晨(ETERNAL SUNSHINE)
作詞:TABLO, MITHRA JIN│作曲:TABLO, SUGA, EL CAPITXN
編曲:SUGA, EL CAPITXN

無法入眠的凌晨時分
流下強忍已久的淚水

Do you get lonely?
Sick with anxiety?
Can't trust nobody?
Well
same here.

Do you get lonely?
Sick with anxiety?
Can't trust nobody?
Well
same here.

變得不安的身心
總是汗濕的掌心
這是自由的束縛
逃也逃不走 徘徊到最後 總回到原點
偶爾會體力不支 只想癱軟在床
躲在棉被裡旁觀這一切
只因那扇門外的世界比黑夜更深沉

I got trouble sleeping…
又失眠了
上次一夜好眠
是什麼時候

睡眼惺忪地出門 疲憊不堪地返家
只能看到半個世界的人生
是否也會這麼不完整
忍著一切向前奔跑
不是因為還有要追逐的夢想
而是因周遭令人疲憊的惡夢
因為曾經失敗 所以更加明白
比任何頂點更高之處
正是不見底的深谷

I'm never goin' down again.
我再也不會倒下
即便偶而想緊摟著誰盡情哭泣
我是萬年練習生
人生實在太困難
朝著更好的我
跑到撕心裂肺 他卻仍越來越遠
I wish you eternal sunshine.

Do you get lonely?
Sick with anxiety?
Can't trust nobody?
Well
same here.

Slow down.
別再繼續喘息
別再因擔心落後而不安
Good things come in due time.
Pay it no mind.
踏錯一步就會拋下你離去的人
不要感受
那要配合他人步伐的負擔
上頭聲聲催促"快點 快點"
是因為他們已裹足不前
將急躁的心 推託是還有遺憾的年輕歲月
每一瞬間都有星火掉落腳背
就代表著天花板正在著火
It's not your fault

我們自出生那一刻起
便朝向死亡前進 這個世界不斷加速
我們被帶領到這個只為了財富而成功
只能與他人競爭的世界
一輩子
拚死也要存活下來 最後剩下的只是傲氣
頂點並非我所尋求的高地
我追求的並非金錢 而是名譽
我追求的並非名譽 而是親情
即便因此而蒙受損失
從容與幸福仍是我的選擇

無法入眠的凌晨時分
流下強忍已久的淚水
是因為不再緊張嗎
明明我一點也不在意
我該怎麼辦才好

I'm never goin' down again.
我再也不會倒下
即便偶而想緊摟著誰盡情哭泣
我是萬年練習生
人生實在太困難
朝著更好的我
跑到撕心裂肺 他卻仍越來越遠
I wish you eternal sunshine.

Do you get lonely?
Sick with anxiety?
Can’t trust nobody?
Well
same here.

Do you get lonely?
Sick with anxiety?
Can't trust nobody?
Well
same here.

Well
I'm here.

5. NO DIFFERENT Feat. YUNA
作詞:TABLO, ILSEY JUBER│作曲:TABLO, CODE KUNST, ILSEY JUBER
編曲:CODE KUNST

You say I've changed.
I'm acting strange.

You say I've changed
and I feel like someone that you don't know.

I'm acting strange
doin' things we used to do on the dolo.

This ain't a game that we playin'.
Zeroes on our scoreboard.

You say I've changed
and I feel like someone that you don't know.

I know that something's wrong.
I don't know where you've gone.
Feel like somebody
somebody I don't know anymore.
You know I've been there too.
I've felt the way you do.
But still you gotta believe that baby you and me...

Baby you and me ain't no different.
We are one and the same
the two of us.
We suffer the same condition.
Love.

Baby you and me ain't no different.
We were little insane but just enough.
We suffer the same condition.
Love.
Love.

I miss us.
Oh Jesus.
I miss your smile and laugh.

We tried to build a future.
All we got's a broken past.

Not much of me is left
but I promise if you come back.

I might not be the one.
Could you settle for half?

Heartbreak
two pieces.
One I'll take
one's with you.

Heartbreak
two pieces.
One I'll take
one's with you.

Heartbreak
two pieces.
One I'll take
one's with you.

And half of yours is with me.
We ain't no different
you see.

Baby you and me ain't no different.
We are one and the same
the two of us.
We suffer the same condition.
Love.

Baby you and me ain't no different.
We were little insane but just enough.
We suffer the same condition.
Love.


6. 明天仍會下雨(RAIN AGAIN TOMORROW)
作詞:TABLO, MITHRA JIN│作曲:TABLO│編曲:TABLO, TUKUTZ

床墊成了無人島
現在不需要酒精和安眠藥
徹夜播放的sleep playlist
無止盡的beats to relax and study to
F—k 'em all
man I hate this.

明天
混合了今天和昨天

隨機存取記憶
隨時都會超載
我所走的路
是即使知道死路一條 仍重來數十遍的路
我所做的事
掛著煞有其事的創作之名 實則是超越自我
生活中感受到的
就是從銀河裡把情感撈出 努力淘出幾顆星星
人們說明天會有明天的太陽升起
但那烏雲卻對我說

They say…

明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨

思緒的大海
沒有盡頭 所以總是令人深陷其中
每晚自由地在其中泅泳
但可別像波浪一樣碎成浪花
夜越深越長越黑
有時候越過月亮星辰與太陽
去尋找解答 但卻總是令我不停回頭
因為沒有正確答案
跌倒了還是會爬起來 我開始前進並不是為了跌倒
為了填滿別人而掏空 而消失 我知道這就是我的命運
接受這件事卻變得越來越困難
因為我在追尋的夢想實在太多
破曉時才終於入睡
我只有閉上眼睛才感到自由

明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨
明天仍會下雨

7. LULLABY FOR A CAT
作詞:TABLO│作曲:TABLO│編曲:TABLO

Oh damn.
Volume way up on my phone
and
next to my head on the floor
and
beats on repeat

the rain tap dancin' on my windowpane.
Whoever said no pain
no gain
don't know pain.
Intimately like I do.
As infinitely as I do.
Been lied about and lied to
too many times to fight it.
Some bridges were built to burn.
No need to help ignite it.
A party of one or party of none

please keep me disinvited.
Tuck you in
as I tuck another tear behind my eyelids.

Good night.

留言

張貼留言

這個網誌中的熱門文章

[歌詞翻譯] 臉紅的思春期 (볼빨간사춘기) - 給你宇宙 (우주를 줄게)